Kamis, 21 Januari 2010

Ciri-ciri isteri solehah yang perlu dimiliki





Tadi sambil makan I tengok Wanita Hari Ini *WHI* on tv3. Topiknya agak interesting. Its about Isteri Lunch Hour. Apa itu Isteri Lunch Hour? Adakah ia berkenaan topik apa si isteri masak untuk suami masa lunch? Hohoho, tidak. 
Its about isteri yang menjalinkan hubungan dengan lelaki lain, where in most cases hubungan tersebut usually akan terjalin dengan office mates. Are you one of them? Oh, I hope not. 








Ada la tadi a few callers, mostly ladies to either admit that they are having an affair, ataupun untuk share stories on people they know. So I'll start with one by one okay. 
I think this is a very serious topic. Sebab sekarang dalam news banyak sungguh topik-topik curang dan jahat ini, dan each one of us is responsible to make sure that it does not happen to us.









Scenario One:

One of the caller cakap she is having an affair with her office mate. Selalu tumpang pergi office sebab dia tak ada kereta. Keadaan bertambah happening bila si suami kurang berkomunikasi dengan si isteri ni. Bila tanya 'abang pergi mana? Lewatnya pulang'...si suami akan melenting suruh si isteri jangan tanya banyak. Lalu, si isteri pun kecewa dengan sikap suami yang langsung tak mahu share dan sokmo bersikap dingin. Jadi, tercetuslah insiden di mana isteri tawar hati tak mahu tanya dah suami ni sebab nanti kalau tanya pun asyik kene marah. 


Bila isteri ini asyik tumpang member office dia almost setiap hari, maka terhasil lah perasaan rindu sayang. Memang isteri ini admit yang apa dia buat itu tak betul, tapi dia still menyalahkan suami dia yang sebab suami ini la dia ter-curang. 







Scenario Two:

In one of the other confession, ada juga perempuan ni cakap yang suami dia selalu outstation lama-lama, dan dia asyik kena tinggal sorang-sorang. And, terjadilah insiden di mana dia akan mengadu pada kawan lelaki, betapa sunyinya dia asyik duduk rumah sorang-sorang. Not only did the guy offered to be her listener, tapi secara tak langsung offered to be her new soulmate.








Scenario Three: 

Ada seorang jiran di kawasan perumahan call untuk share perangai neighbour dia. Bukan untuk mengaibkan tetapi untuk bertanya pendapat. Yang ini paling semua orang terkejut la. Sebab katanya si isteri ini housewife, tapi berbeza dengan scenario one and two, scenario three ini bagitahu yang akan ada lelaki datang rumah jiran dia ni masa lunch hour. Ha, ini memang betul isteri lunch hour. Ber-lunch bersama lelaki lain semasa suami keluar bekerja. Bila caller ini bagi tahu si suami kepada isteri lunch hour tersebut, suami dia marah-marah caller ini. Dia cakap 'selagi aku tak nampak dengan mata kepala aku sendiri, aku tak akan percaya isteri aku curang!' Ha, amek kau. 










One of the panel of the day was Professor Izi, the motivator yang sungguh sinonim dengan ayat 'selamat mencuba & selamat beramal...' ke ape entah. One of his pendapat adalah dalam hubungan, both suami isteri must be responsible of what is happening around them. And, he keeps on stressing that kita kena berbalik kepada agama. Apa-apa pun agama. 






Dia cakap dalam hubungan perlu ada komunikasi, perlu share dengan pasangan. Bila kita berkongsi, pasangan akan rasa tidak kesunyian. Selalunya yang rasa kesunyian dan kurang kasih sayang ni pihak perempuan la kan. Sebabnya perempuan ni dianugerahkan 9 nafsu 1 akal tetapi lelaki memilik 9 akal 1 nafsu. Betul tak? Kalau tak betul sila perbetulkan eh. Sebab itu perempuan ni sensitif, emosi, penyayang, boleh jadi ibu yang baik, seorang pendengar yang baik sebab kaum perempuan ini mampu mendengar dengan menggunakan kata hati mereka, its called the 6th sense babey. 








The thing is, in my opinion, lelaki kurang mempamerkan kasih sayang mereka. Tapi dulu masa nak tackle jadi girlfriend or isteri dulu punya la jiwang, romantik bukan main. Pandai pulak. Tapi bila dah jadi girlfriend atau isteri, lelaki rasa diorang ni dah tak perlu nak bersayang-sayang lagi sebab kononnya perempuan tu dah jadi milik diorang. 








Wahai kaum lelaki, andaian kamu itu adalah salah sama sekali. Perempuan perlukan perhatian, dia perlu rasa dihargai. Dia perlu rasa yang boyfriend, tunang atau suami dia suka share, consult or tanya pendapat dia about anything. Bila selalu communicate dengan pasangan, kita akan lebih kenal one another, what is lacking, apa yang perlu improve, apa yang pasangan kita nak, apa yang dia tak suka and the list goes on.







I often feel that communication is the 2nd most important ingredient in a relationship after religion. A healthy relationship contributes to a happy and confident individual. All these penghargaan from the partner akan buat you rasa tenang, rasa there is something to look forward to, rasa you have to work harder in what you are doing sebab you are emotionally supported. And I greatly believe that stable emotions can create an outstanding individual, be it in work, or as a person. 






I rasa dalam hal curang-mencurang ini, both parties are responsible. Lelaki perlu lebih peka dan bertanggungjawab dalam hubungan. Perempuan pula perlu bersikap lebih rasional dan tidak terlalu emotional. Kadang-kadang perempuan ni curang sebab nak balas dendam kat lelaki dia. Konon nak tunjuk la yang dia masih laku di pasaran. Tapi, seperti kata Professor Izi tadi, berbalik lah kepada agama. Kalau situasi ini terjadi, berbanyakkan ibadat. Isitighfar is the most easiest. 






Mintak doa dan petunjuk dari Allah. My friend often said to me that Allah tak akan uji hambanya dengan dugaan yang hambanya tak mampu untuk handle. Betul tu. Walaupun kadang-kadang kita mempersoalkan kenapa kita yang dapat dugaan ni, kenapa orang lain happy aje, tak ada masalah. Eh, mana tau. Entah-entah diaorang pun ada masalah cuma diaorang sembunyikan. 




Jadi, the best thing that we can do as a muslim ialah berdoa dan yakin bahawa Allah nak uji keimanan kita. Berdoa dan bertaubat dan mintak jalan keluar dari segala kekusutan yang kita hadapi. Honda punya tagline kan 'The Power of Dreams'...sebenarnya I rasa doa pun perlu ada tagline which is 
'The power of doa'.





Seriously. Believe in whatever you ask for from Him, because one day, He might grant you your wishes. But if He doesn't, the thing you ask and wish for may not be what you really need. Remember, He knows the BEST for you.








Tidak ada komentar:

Posting Komentar